Jaunumi

Viedās Ūdeņraža enerģētikas zinātnes ekselences un inovāciju centra projekta ietvaros dīzeļlokomotīves pārveido par ūdeņraža elektriskām lokomotīvēm

Viedās Ūdeņraža enerģētikas zinātnes ekselences un inovāciju centra projekta ietvaros dīzeļlokomotīves pārveido par ūdeņraža elektriskām lokomotīvēm

Viedās Ūdeņraža enerģētikas zinātnes un inovāciju centra* projekta biedrs, ūdeņraža tehnoloģiju integrators Stargate Hydrogen OÜ, ir parakstījis nodomu protokolu un modernizēs Igaunijas starptautiskā dzelzceļa pārvadājumu operatora “Operail” 40 dīzeļdegvielas kravas lokomotīves, aizstājot dīzeļģeneratorus ar hibrīdu ūdeņraža kurināmā elementu spēka iekārtu

  • • Puses plāno pārveidot 40 dīzeļdegvielas kravas lokomotīves par nulles emisiju ūdeņraža elektriskajām lokomotīvēm.
  • • Pāreja no dīzeļdegvielas uz kurināmā elementiem ietaupīs 370 tonnas CO2 emisijas uz vienu kravas lokomotīvi gadā, un tā jau ir rentabla.
  • • Pirmās ūdeņraža elektriskās lokomotīves prototipa piegāde plānota 2022. gada beigās.

Modernizācijas ietvaros dīzeļdegvielas ģeneratori, kas nodrošina vilces jaudu lokomotīvēm, tiks aizstāti ar nulles emisiju hibrīdām spēka iekārtām, kuru darbību nodrošina polimēru membrānu kurināmā elementi un litija jonu akumulatoru baterijas. Pēc modernizācijas lokomotīves darbosies gan kā manevru, gan maģistrālās lokomotīves.

Sadarbība ar Operail tiek plānota divos posmos. Sākotnēji ūdeņraža elektriskās lokomotīves prototips tiks uzbūvēts līdz 2022. gada beigām. Projekta otrajā posmā puses plāno modernizēt papildu 40 lokomotīves ar hibrīdām kurināmā elementu spēka iekārtām. Katra pārveidotā lokomotīve ļaus ietaupīt 370 tonnas CO2 emisiju gadā, kas atbilst 80 vidēju vieglo automobiļu emisijām gadā.

Rainer Küngas, Stargate Rail tehnoloģiju vadītājs, komentēja:

“Novecojušu dīzeļlokomotīvju modernizēšana bez oglekļa emisijas alternatīvām jau ir ekonomiski ilgtspējīgs risinājums, un tas būs vēl jo vairāk nākotnē. Pārbūve arī ļauj atkārtoti izmantot esošās dīzeļelektriskās lokomotīves, kuras citādi tiktu atzītas par sabojātiem aktīviem tiklīdz vairs neatbilstu nākotnes emisijas standartiem. ”

Rauls Toomsalu, Operail valdes priekšsēdētājs, sacīja:

"Operail savu darbību ir koncentrējusi uz vides ilgtspējību. Igaunijā tas tiek panākts, elektrificējot galvenās dzelzceļa līnijas, taču tas neatrisina emisiju problēmu manevrēšanas operācijas. Stargate komandai ir izcila starptautiska pieredze un pasaules klases tehnoloģija, mūsu Tapas depo profesionāļiem ir prasmes un zināšanas modernu lokomotīvju būvēšanai. Šīs sadarbības rezultātā mēs varam piedāvāt novatoriskus un videi draudzīgus risinājumus visos mūsu mērķa tirgos". 

Henriks Hololei, Eiropas Komisijas mobilitātes un transporta ģenerāldirektors, piebilda:

“Pat ja dzelzceļš jau ir lielā mērā elektrificēts, energoefektīvs un ilgtspējīgākais transporta veids, noteikti nav laika būt pašapmierinātam. Piemēram, aptuveni 20% mūsu dzinēju ES joprojām darbojas ar dīzeļdegvielu. Nav šaubu, ka mums ir vajadzīgi novatoriski risinājumi, lai ļautu plašāk izmantot alternatīvas degvielas, piemēram, zaļo ūdeņradi. Mēs kopā ar Shift2Rail un Fuel Cells ūdeņraža kopuzņēmumiem labprāt pētām, kā kurināmā elementu un ūdeņradi var integrēt dzelzceļa pārvadājumos un kā idejas pārvērst reālos projektos un lietojumos". 

Latvijas Ūdeņraža asociācijas valdes priekšsēdētājs Aivars Starikovs norāda: ”Latvijā darbu pie manevru lokomotīves pārbūves projekta aprēķiniem uzsākām jau tālajā 2015. gadā, un pēc diviem gadiem pārbūvētās lokomotīves prototipu bija iespēja demonstrēt Latvijas paviljonā EXPO Astanā 2017. Jāsaka, ka arī tam sekojošais 2019. gada Eiropas kopuzņēmumu Shift2Rail un FCH JU pētījums par ūdeņraža risinājumu izmantošana dzelzceļā, kas apliecināja ekonomisko un tehnoloģisko dzīvotspēju, nepārliecināja Latvijas lēmumpieņēmējus turpināt izvēlēto ceļu un būt dzelzceļa nozares uzsāktās klimatneitralitātes pārmaiņu līderiem. Tagad priecājamies par Igaunijas lēmumu īstenot Latvijas inovācijas praksē un ceram, ka Operail lokomotīves redzēsim arī uz Latvijas sliedēm".

Viedās Ūdeņraža enerģētikas zinātnes un inovāciju centra speciālisti sadarbībā ar projektu biedriem turpina darbus pie nākamajiem tehniski – ekonomiskajiem pētījumiem un sekojošu prototipu izbūvi, kur konvencionālos benzīna un dīzeļdegvielu darbināmus dzinējus potenciāli aizvietot ar ūdeņraža kurināmā elementu spēka iekārtām.

Ūdeņradim, kā enerģijas nesējam, ir būtiska loma enerģētikas sektora dekarbonizācijai, aizpildot atjaunīgo energoresursu pieprasījuma/piedāvājuma plaisu un veicinot nacionālu un reģionālu energokopienu vai ekosistēmu izveidi: (i) viedo pilsētu energokopienas; (ii) industriālas klimatneitrālas energokopienas; (iii) klimatneitrālu transporta koridoru partnerības ar mērķi piesaistīt jaunas tranzītu kravas un investīcijas; (iv) ūdeņraža ielejas (Hydrogen-Valley); (v) ūdeņraža tehnoloģisko mezglu rūpniecisku ražošanu un kompetences pārnese; (vi) augstas pievienotās vērtības preču eksports, kā piemēram, AER saražots ūdeņradis un sintētiskās degvielas; (vii) investīciju piesaiste viedās ūdeņraža enerģētikas ieviešanai.

Par OÜ Stargate Hydrogen & OÜ Stargate Rail

OÜ Stargate Hydrogen ir privāts uzņēmums, kas Igaunijā attīsta gatavus zaļā ūdeņraža risinājumus. Stargate Rail pamatdarbība ir dīzeļelektrisko lokomotīvju modernizēšana ar hibrīdām kurināmā elementu spēka iekārtām.

Stargate mērķis ir kļūt par pasaules līderi ūdeņraža risinājumu jomā. Inovācijas ir būtisks instruments, kas stiprinās uzņēmuma vērienīgo izaugsmes stratēģiju, kuras darbības ir vērstas uz nākamās paaudzes elektrolizera un kurināmā elementu risinājumu izstrādi dzelzceļa vajadzībām.

OÜ Stargate Hydrogen ir Eiropas tīrā ūdeņraža alianses, Igaunijas ūdeņraža tehnoloģiju asociācijas un Latvijas ūdeņraža asociācijas projekta biedrs. (http://www.stargatehydrogen.com)

Par AS Operail

Operail ir Igaunijas valstij piederošs dzelzceļa uzņēmums, kura pamatdarbība ir kravu pārvadājumi, lokomotīvju un vagonu remonts un būvniecība, kā arī ritošā sastāva noma. Bez mātes uzņēmuma AS Operail grupā ietilpst arī Operail Holding OÜ, Operail Repairs OÜ un AS Operail Leasing, kā arī meitas uzņēmumi Somijā - Operail Finland Oy un Operail Leasing Finland Oy.

Operail Repairs OÜ pamatdarbība ir ritošā sastāva apkope un lokomotīvju būve, AS Operail Leasing un Operail Leasing Finland Oy ir vagonu nomas uzņēmumi, un Operail Finland Oy piedāvā kravu pārvadājumu pakalpojumus Somijā (https://operail.com/en/)

* Par Viedās Ūdeņraža enerģētikas zinātnes un inovāciju centru

Klimatneitralitāte un tautsaimniecības sektoru dekarbonizācija ir mērķis, kuru sasniegšanai būtisks priekšnosacījums ir Eiropas Zaļā kursa īstenošana un atjaunīgo energoresursu izmantošanas veicināšana. Viedās enerģētikas sistēmas ietver ūdeņraža tehnoloģiju izmantošanu, padarot mūsu ekonomikas pieprasījuma nozares (ēkas, transports un rūpniecība) klimatneitrālas.

Viedās Ūdeņraža enerģētikas zinātnes un inovāciju centrs apvieno tādus zinātniskos institūtus, universitātes un uzņēmumus kā Latvijas Zinātņu akadēmija, Fizikālās enerģētikas institūts, Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūts, Latvijas Lauksaimniecības Universitāte, “Latvenergo” AS, “Ventspils nafta” termināls SIA, Jelgavas autobusa parks SIA, Virši-A AS, Siemens Energy Global GmbH & CO. KG, Worthington Cylinders GmbH, Ballard Power Systems Europe A/S, Stargate Hydrogen OÜ, MRK Serviss SIA, SIA Trezors, SIA Intra-GT, Naco Technologies SIA. Centra darbību atbalsta Latvijas Vēja enerģijas asociācija, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, University of Aberdeen, Latvijas Pašvaldību savienība un Hydrogen Europe.

Klimatneitralitāte un tautsaimniecības sektoru dekarbonizācija ir mērķis, kuru sasniegšanai būtisks priekšnosacījums ir Eiropas Zaļā kursa īstenošana un atjaunīgo energoresursu izmantošanas veicināšana. Viedās enerģētikas sistēmas ietver ūdeņraža tehnoloģiju izmantošanu, padarot mūsu ekonomikas pieprasījuma nozares (ēkas, transports un rūpniecība) klimatneitrālas.

Latvijas Zinātņu akadēmijas prezidents Ivars Kalviņš: “Viedās ūdeņraža enerģētikas zinātnes ekselences un inovāciju centra izveide apliecina Latvijas Ūdeņraža asociācijas iepriekšējo veikumu un liecina par Latvijas zinātnieku starptautisko konkurētspēju”.

Lasiet arī: Latvijas zinātnieki piedāvā ūdeņraža potenciālu un savus pakalpojumus starptautiskā līmenī (27.09.2021.)

 

Informāciju sagatavoja
Ģirts Greiškalns
Tālr. +371 29278778
E-pasts: Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.

 

Lasīts 249 reizes
We use cookies
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies")